ЕТА. 5. Ляв завой

В същото време, в резултат на провокативното посещение на Франко в Герника, определено за 12 октомври 1964 г., всички баски националистически организации засилват своята агитационно-пропагандна дейност с цел да нарушат тържественото мероприятие. Не остава на страна и ЕТА, чийто принос към общата борба се състои в подриване на лятната къща на един от франкистките министри в Ондарибия и саботаж на електрическата подстанция в Бергара.

В края на 1964 г. друга инициатива на ЕТА привлича вниманието на испанската преса. Факт е, че по това време „етарас“ се нуждаят от финансови средства, за да развиват борбата. До този момент икономическият въпрос е най-слабото звено в организацията, която през всичките тези години съществува благодарение на вноските на самите членове и даренията на заможните симпатизанти. Един от тези хора, например, е Рамон де ла Сота, дребен индустриалец от Ипаралде (френската част на Страната на баските), чието семейство е вярно на Националистическата баска партия от началото на 20 век. Скоро в ЕТА се появява по този повод теорията, че баските предприемачи със сигурност са добри патриоти и националисти и не трябва да плащат данъци към хазната на испанската държава, тъй като парите отиват за поддръжка на националното потисничество. Баските предприемачи трябва да плащат данъци на ETA, за да подкрепят своите възгледи чрез реални действия за благото на нацията. Така че, когато Рамон де ла Сота, независимо по каква причина, решава да преустанови своята финансова помощ, „етарас“ нарязват гумите на колата му.

Предприемачът, който получава деликатно писмо с искания за икономически инвестиции, забравя всичките си патриотични идеи и се обажда на жандармерията. Френските власти издават заповед за арест на четирима „етарас“ начело с Хулен Мадариага. В хода на претърсванията на кантората, в която са работили двама от арестуваните, е намерен пистолет и малка печатница, където се е печатал „Zutik“. През януари 1965 г. и четиримата са изселени от Франция по решение на съда. Резултатът от всичко това е не само загуба на материалните и технически средства, но също така и установяване от страна на френската полиция на плътен контрол над цялата дейност на баската политическа емиграция. Испанските медии също се възползват от съдебния процес, за да представят ЕТА в очите на обществеността като изнудвачи и рекетьори.

В края на 1964 г. ЕТА публикува „Открито писмо до баските интелектуалци“, подготвено от колектива на заключените „етарас“ в затвора в Билбао начело с Хосе Луис Салбиде. Любопитното е, че в този документ за първи път се критикува капиталистическата система на експлоатация и потисничество, от която трудещата се Страна на баските трябва да се освободи. Освен това се казва, че за никакво „подобрение“ на капитализма не може и да става дума, защото капиталистическата система създава индивидуалистично съзнание, което е в основата на всички социални пороци и несправедливости. Необходим е „нов социален ред, който се подчинява на производството, интересите на човека и обществото.“ Използвайки метода на марксистки анализ, ЕТА стига до заключението за необходимостта от разрушаване на капитализма и установяване на икономически строй от нов тип, който все още не е изрично наричан социалистически.

С всеки изминал месец ЕТА завива все по-наляво. В навечерието на 1 май в следващия брой на списание „Zutik“ се появява статия, основният мотив на която е ожесточена критика на традиционния национализъм и НБП по въпроса за трудовата емиграция, обхванала от края на 19 век Страната на баските, и възприета от старите националисти като инструмент на колониализма и унищожаването на баската нация.

„С кого са тези националисти? – задава въпрос автора, – С работниците, които са принудени да напуснат родината си, бягайки от нечовешкия феодализъм… или с предприемачите, които ги „използват“ за собствени интереси; с баските, които хвалят своите баски корени и носят баски барети, но толкова ненаситни и безчовечни, колкото и испанският барон, когото те заместват. (…) Ние нямаме право да се наричаме нито националисти, нито демократи, защото вместо да въвлечем в нашата борба трудовите емигранти,… ние оправдаваме тяхната експлоатация, защото техните семейства не ни устройват.“

Въпреки това, ЕТА от самото си зараждане се провъзгласява като антирасистка организация, но въпроса за трудовата емиграция тя внимателно го пропуска в продължение на няколко години, оставайки по този начин като цяло в рамките на стария расистки национализъм на НБП. Нещо повече: още през 1963 г. в брой 11 на списание „Zutik“ е публикуван материал, в който испанските мигранти директно са наричани една от главните заплахи за баската нация. Съгласявайки се от една страна с това, че трудовите мигранти са също жертва на несправедливата система, „етарас“ подчертават вредата, която нанасят на Страната на баските: твърдейки се, че се дължи на техния демографски потенциал, „демонстративната ненавист към всичко баско“, тази „имиграция автоматически се превръща в една вражеска инвазия“. Конкретни изводи от тази статия приличат на откровен фашистки манифест:

„Необходимо е да вкараме в главите на тези хора, че задължително трябва да уважават традициите и да признават законите на Страната на баските, които трябва да се спазват стриктно (…) В противен случай, можем да смятаме имигрантите като участници в една инвазия, и следователно – като наши врагове.“

Сега, обаче, тази позиция се обяснява по-скоро не с политически, а с психологически причини, и под влиянието на левия завой („ние не можем да бъркаме причината и следствието“) е окончателно пояснена:

„В идеологията на ЕТА можете да видите цел, която насърчава нашата организация да работи за постепенното премахване на границите, които разделят хората. И днес (…) тази граница не минава по географския релеф на нашата баска родина, но тя не е по-малко реална. Това е границата, която отделя едни хора от други.“

През май 1965 г., отново в списание „Zutik“, се появява статия, озаглавена „Освобождение на жените“. Това първо есе, явяващо се едно от първите размишления на теоретиците на организацията по този въпрос, е написано с прилагане на съвременната терминология и може да се нарече феминистко.

Испанското общество, както и обществото на баските, като цяло по всички показатели са по-изостанали от обществата в централно-европейските страни. И тук, разбира се, все още доминира старият полуфеодален патриархален ред, който все още не е успял да се разложи от съвременния капитализъм. Кадровият състав на ЕТА, който се явява продукт на баското общество, е обект и на същите недъзи, едни от които са мачизъм и неуважение към жените.

В статията не само се констатира незавидното положение, което заемат жените в обществото („в тази държава жените все още живеят в епоха на робство“), но и провъзгласява този факт като един от най-важните въпроси, които се изискват от революцията. Интересното е, че в този случай „етарас“ използват известния и уважаван термин „деколонизация“ – „деколонизацията на жените“ е въпрос от световен мащаб, който е тясно свързан с въпроса за унищожаването на всяко угнетение.

Тази, а също и някои други статии по тази тема, достъпни в списание „Zutik“ през следващите години, превръщат ЕТА в очите на обществото в теоретичен авангард на феминисткото движение в Страната на баските, въпреки че всеки отделен активист на организацията, в действителност, разглежда този въпрос поотделно. В практиката на ЕТА присъства и конкретен аспект на борбата за правата на жените: например, с решение на IV Асамблея на жените официално се улеснява достъпът до професионалната подготовка и управленския апарат на организацията.

Обръщайки внимание на работническата борба, преразглеждайки отношението си към трудовите мигранти и надигайки въпроса за положението на жените в обществото, в началото на 1965 г. ЕТА поема ляв курс.

Източник: Никитич Винтер

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s