Интервю с баския анархист Лусио Уртубия

лусио

Някои от отговорите могат да изглеждат неясни, но нека да направим отстъпка заради възрастта на този достоен човек, който е на 84 г.

– Здравейте, Лусио. Гледахме филма за вас и бихме искали да ви зададем няколко въпроса.

– Искам да приветствам всички руски анархисти. Аз съм скромен човек и се надявам, че словата ми към вас няма да се окажат празни думи. Моля, не спирайте борбата. Благодарности. Лусио Уртубия.

– Разкажете ни, според вас, какъв трябва да бъде един анархист?

– През целия си живот съм бил скромен и съм се борил срещу властта (църквата, държавата, капитала). Дори и сега, с годините у мен остана вярата, че обществото може да се промени, но за да стане това, трябва да се борим. Срещнах се с кубинската посланичка в Париж Роса Симеон. Силно се привързах към нея. Тя беше завършила колеж и никога не бе виждала гуахиро (кубински селяни), както и хора като мен, които говорят с голяма страст за испанската революция и испанските анархисти. Един ден тя ме покани на вечеря. Показах и двудоларова банкнота и й казах: „Имаме потенциал да разрушим Съединените щати“. Дадох и хартийката, а тя продължи да я гледа. Казах й че е фалшива. След това предприех стъпка към запознанство с Че Гевара (тогавашният министър на промишлеността на Куба). Срещнахме се на летище Орли. Обясних му плана, но той отказа.
Баски, уругуайци, алжирци, французи… старая се да помагам на всички с каквото мога. Считам за мой дълг да помагам на бедните.

Лусио с доларите, които е показал на Ернесто Гевара

Лусио с доларите, които е показал на Ернесто Гевара

– Вие сте баск. Какво място заема баската национална култура във вашия живот?

– Много голямо. Франко извърши много жестокости върху моята страна. Преди години бях в Уругвай. Сред анархистите и Тупамарос се разпространяваше книга, която половината бях написал аз, наречена „Как с удоволствие да мамиш банките“. На една среща един човек каза: „Лусио, благодаря ви от името на Тупамарос и анархистите в Уругвай за това, което направихте за нас“. Аз им помогнах и се гордея с това. Направих каквото можах, за да помогна на движенията и в други страни. Нещо подобно се случи, когато бях в Стокхолм. Какво да кажа за другите народи? Италианци, алжирци, аржентинци, мексиканци… помагал съм на много. Много се гордея със страната си. Радвам се, че представители на различни страни посещават моя дом, Страната на баските, съставена от региони като Гипускоа, Биская, Навара. За мен това е моята страна. Дори и без да се придържам към националистически възгледи, съм много привързан към Навара. Хората си мислят, че е твърде силно, но това е защото я обичам.

– По-добро или по-лошо, според вас, стана анархисткото движение през годините?

– Понякога не разбирам много течения от анархизма. Моето виждане по този въпрос не е много ясно, но винаги оставам верен на принципите на либертарния анархизъм. Намираме се в сериозна криза: увеличаване на безработицата, капитализмът става все по-див, а работническата класа тихо съзерцава ситуацията… Какво става, по дяволите? Разбира се, имаме повече ресурси, отколкото преди, дори повече свобода, но трябва да продължаваме да настояваме за това да имаме повече отговорности. За мен загубата на уважение означава загуба на всичко. Трябва да спрем да уважаваме тези малоумници, които искат да имат повече от това, което има болшинството, имайки толкова много пари, че не знаят къде да ги харчат. Анархизмът трябва да реши тези проблеми.

Лусио (отляво) в своята младост

Лусио (отляво) в своята младост

– Във филма споменавате, че сте имали конфликт с комунистическия профсъюз, а Фидел Кастро го наричате „дявол от плът и кръв“, докато Че Гевара не ви се е понравил като човек. Но защо при това сте помагали на революционните комунистически движения по целия свят?

– Познавах Че. Живях дълго време с Дариел Аларкон, с партизаните в Боливия, където Че загина. Някои хора казват, че той е предател, защото е бил с Фидел Кастро. Аларкон е доста интересна личност. Дълго време живя в моя дом, където бях със семейството си. В Куба Фидел каза, че френското правителство му е дало милион, но аз казвам, че това е лъжа. Аларкон беше беден и скоро започна работа като строител. Той написа „Живота и смъртта на кубинската революция“. Беше на 16 години, когато влезе в борбата. Беше гуахиро. Един ден отиде за дърва, а когато се върна къщата му беше изгорена заедно със семейството му. Тогава тръгна в планините, не можеше нито да чете, нито да пише. Отиде в планините заедно с Камило Сиенфуегос и Че, които го учиха да чете и пише. Фидел е най-порочният човек в света, но в същото време е много умен. Ако ви разкажа всичко, което съм видял, бих ви убедил в това. Във всички загуби и победи. Мои приятели едно време ми казваха: „Трябва да бъдеш като Фидел. Да правиш победи от бедствията“. Фидел е лош човек. Лош човек… но много умен.

– Как се отнасяте към това, че много леви използват Гевара като символ? Какво символизира за тях?

– Много леви не познават Че. За тях той е само тениска или красиво знаме. Навярно тези хора нищо не са чели за него. Истина е, че не съм бил в добри отношения с Че, но го уважавам като боец, като партизанин.

– Във филма казвате, че организациите са едни и същи навсякъде и хората искат просто да управляват. Вие против организациите ли сте?

– Така е. Организацията е необходимост, но не трябва да се налага върху нас. Вярвам на организациите. Сега ще ви стисна ръката, ако сте „ляв“, но ако един ден станете министър, то вие ще бъдете като всички останали и няма да ви подам ръка.

Детска снимка в семеен кръг

Детска снимка в семеен кръг

– Смятате ли за важно създаването на независима баска държава или тя няма да донесе никаква полза нито на народа, нито на анархистите? (тук се получава неразбирателство и отговарящият има предвид не „държава“, а „страна“ – бел. прев.)

 – Разбира се. За достигането на тази цел всички леви движения трябва да бъдат обединени. Съществува общ враг и трябва да забравим противоречията. Страната на баските има своя собствена идентичност, която Франко усилено искаше да унищожи. За щастие, левите движения (леви националисти, комунисти, анархисти) обединиха усилията си, за да се образува единен фронт. Бъдещето на Страната на баските е много интересно…

– Какви са най-големите перспективи пред съвременното анархистко движение?

– В анархизма има още много неща, които трябва да се вършат. И всичко се върши. Много е важно какво правите вие, младото поколение. Бъдещето е във вашите сили, но трябва да бъдете търпеливи и когато настъпи точният момент да ударите с всичката си мощ. Въпреки възрастта си, аз съм готов без колебание да продължа борбата и искам всички да последват примера ми. Това е много важно, също колкото важно е издаването на печатни издания и т.н. Пораженците могат скептично да попитат „Защо анархизъм?“. Добре, попитайте ги какво ще предложат, и ако няма какво да предложат – да мълчат. Възможно е да се постигне всичко.

Източник: ЧКФ

Вашият коментар

